En #1 bekännelse feat #7

Goalkeeper #1
Omständigheterna
Det återstod bara 2 veckor till student-SM i fotboll och jag upptäckte att vi eventuellt kommer sakna en målvakt till turneringen som vi så gärna ville vinna. Jakten på en målvakt började men det gick inte så bra som jag trodde så jag började stå i mål på våra egna träningar för att i värsta fall kanske stå i mål själv istället för att spela ute. Mitt i målvaktsletandet så började spelare efter spelare falla bort och nya problem uppstod. Sebastian Nyberg och Christopher Mörlin blev till slut tvungna och kontakta några av sina kompisar som var studenter och vi lyckades få in 3 nya spelare till laget som annars hade behövt spela med en man mindre på plan hela turneringen. Runt fyratiden samma dag som vi skulle åka blev det klart att ingen målvakt kommer att finnas tillgängligt och det är jag som måste stå i mål. Förutom att jag egentligen inte är målvakt så har jag en axelskada som inte är från denna värld och lyckas hoppa ut då och då.

Destination Stockholm, siktet var inställt på en helg med mycket fotboll i skönt sällskap. Klockan var strax efter halv fyra och vi var redan en kvart efter utsatt tid, som planerat. ”Mark my words, vi kommer vara ute på motorvägen klockan 18!” sa Ata timmarna innan avfärd. 17.50 var vi ute på E18, i bilen satt Jimmy som körde, Ata, Sebbe, Simon och Chris från PFC plus Henke från IFK Örebro. Efter att man i lugn och ro kommit fram till vår vackra huvudstad, så letade man sig fram med hjälp av GPS till Lidingö och Bosöns Elitidrottscentrum där man skulle tillbringa helgen. En riktigt fin anläggning som hade det mesta som ett elitidrottscentrum kan önska. Man checkade in sig i fräscha fyrabäddsrum och drog sedan iväg för att äta middag på en pizzeria.

Goalkeeper  #1
Laddningen
På fredag kväll var vi äntligen framme i Sthlm efter att åkt igenom hela stan, väl framme mötte vi trevliga arrangörer som visade oss vägen till våra fina rum på Bosön-hotellet. Första kvällen blev en lugn kväll med live artist som spelade Britney Spears låtar och lite bordshockeyspel där jag lyckades göra 14 mål i en match där mitt lag bara gjorde 12. Efter ett gäng konstiga mål och svävande bordshockeyspel så var det dags att gå tillbaka till rummet för att ladda inför morgondagen.

Innan matchstart var ju den stora frågan som alla undrade över. Skulle divan från Vingåkers grädda A.G (engelskt uttal Aj-dJay) hinna i tid till första matchen och vilka var Chris kompisar? Efter att två långa stockholmskillar vid namn Andreas och Glenn (som inte var från Göteborg) hade presenterat sig så återstod alltså bara en spelare. Siktet var inställt på att få börja lira utan A.G, då laget via en svag radiosignal lyckats få reda på att han kört vilse i storstaden. Men som en blixt från klar himmel så stod han där på parkeringen i hood-tröja med luvan över öronen och matchshortsen på sig. SM-kunde börja!

Goalkeeper  #1
Gruppspelet
Lördagen var framme och första matchen skulle spelas mot Lillsved som vi hade mött i öppningsmatchen i student-SM inomhus. Vi började starkt och skapade en hel del lägen med det var Lillsved som lyckade från nära håll lägga bollen bakom mig i nätet, en extremt frustrerande känsla, något som jag helst inte ville uppleva mer under matchen. Fler mål blev det inte för Lillsved för att ett taggad PFC slutade aldrig anfalla och lyckade efter många anfall och på ett lite turligt sätt vända matchen till en 3-1 vinst.

I första matchen mötte man Lillsved från Stockholm. Matchen började i ett lite nervöst tempo från båda lagen. PFC började bäst men det var Lillsved som efter ett kanonskott upp i krysset kunde ta ledningen med 1-0. Men PFC trummade på och efter två mål av Henke och ett av Andreas så kunde PFC komfortabelt vinna med 3-1. Sedan var det nog inte heller skräll att målvakt Ata fick kort för att ha velat stävja en sekvens verbalt. Inget farligt men domaren blev rädd…

Goalkeeper  #1
Kommande match skulle man inte låta motståndarna komma när vårat mål men så blev det inte då efter bara 1 minut så fick Bosö IF som vi mötte ett friläge som jag lite turligt lyckade rädda. Sen efter det var det en ensidig historia där vi fick se ett gäng fina mål där bland annat Simon Sjölund lyckades skarva in bollen fint över målvakten och Sebastian kunde göra mål efter ett Barca-anfall av oss plus en massa andra fina mål som gjorde att matchen slutade 8-1.

I andra gruppspelsmatchen mötte man värdlaget Bosö IF. En ganska ensidig historia där PFC spelade ett helt sjukt Barcaliknande spel. Resultatet blev hela 8-1 för PFC. Målen gjordes av: Simon 2, Sebbe 2, Henke 2, Glenn 1, A.G 1.

Goalkeeper  #1
I sista matchen stod Naprapathögskolan 2 för motståndet och vi hade bestämt oss för att inte släppa in något mål. Matchen var väldigt jämn i början och kunde ha gått åt vilket håll som helst. Några minuter innan pausvilan vid ställningen 0-0 så kom en NPH 2 spelare mot våran back och lyckades komma förbi honom sen stod jag öga mot öga mot denna tekniska anfallare som var allt sugen på att bekanta bollen med nätet bakom mig, men min vilja var stark men skulle den räcka..? Han lyckade i alla fall dribbla även mig och var nu förbi och rullade bollen mot nätet. Två saker visste han däremot inte om mig, de första att jag aldrig kommer sluta försöka ta bollen och den andra att mina armar är oproportionerligt långa och resultatet blev en sjuk räddning vid mållinjen. Strax därefter så lyckade vi ta ledningen och bara någon minut innan halvtid utökade vi ledningen. I andra halvlek så blev vi bemötta av ett NPH 2 som redan hade gett upp, några minuter senare så började fler bollar rulla över deras mållinje och gruppsegern var ett faktum.

I sista gruppspelsmatch spelade PFC för gruppseger samt sovmorgon och en direktkvalificering till semifinalen. Ett upplägg som kändes väldigt motiverande för laget som gav Naprapathögskolan från Stockholm en massage de nog gärna vill förtränga. Efter en ganska jämn inledning dock, så tog PFC fram sitt snabba och rörliga kortpassningsspel och luften gick helt ur NPH. Förnedring med hela 10-0 och nu fick man äntligen också hålla nollan. Målen gjordes av Henke 5, Simon 1, Jimmy 1, Andreas 1, Glenn 1, Chris 1.

Sovmorgon och SM-semifinalen var således spikad! Snacket runt om i korridorerna och bland arrangörerna gick om laget från Örebro som förmodligen var favoriter. Vilka skulle kunna stoppa dem, skulle de klara av att gå hela vägen? Fortsättning följer…


/Ata och Sebbe


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0